Louisiana Museum of Modern Art
RAGNAR KJARTANSSON – EPIC WASTE OF LOVE AND UNDERSTANDING
RAGNAR KJARTANSSON. Mercy, 2004. En-kanals video, varighed: 62:30 min. National Gallery of Iceland, Reykjavik. Courtesy of the artist, Luhring Augustine, New York and i8 Gallery, Reykjavik. © Ragnar Kjartansson
✮✮✮✮✮
‘ ……… se udstillingen og du bliver overrasket …..’
– Louise Frevert, KULTURINFORMATION
Den islandske kunstner Ragnar Kjartansson (f. 1976), har en anderledes måde at gribe tingene og kunsten an på. Han er opvokset i en kunstnerisk familie. Moderen var en kendt skuespiller og faderen skrev skuespil og var instruktør. Ragnar spillede i forskellige bands fra en tidlig alder. Han er uddannet på The Royal Acedemy of the Arts in Stockholm i 2000, og Iceland Acedemy of the Arts in 2001.
Han er en kontrasternes mand og er i stand til at sætte alt på spidsen og gør det på en humoristisk, drilsk uforudsigelig maner. Ragnar vender tingene på hovedet. Han iscenesætter sin kunst og hans værker er faktisk som små teaterforestillinger. Han udfolder sine værker på tværs af medier og genrer. Der er sans for detaljerne. Det kan næsten ikke være mere bredspektret. Ragnar elsker musik, film og teater. Derfor bruger han lige nøjagtig de medier til at udfolde sig kreativt.
Ragnar Kjartansson. Bliss (Lyksalighed), 2020. En-kanals video, varighed 11:59 t. Optaget på REDCAT som del af Los Angeles Philharmonikernes Fluxus Festival kurateret af Christopher Roundtree, 25. maj 2019, oprindelig kommissioneret for Performa 11. Courtesy of the artist, Luhring Augustine, New York and i8 Gallery, Reykjavik. © Ragnar Kjartansson
Hvad har vi dog gjort for at ha’ det så godt, 2023. En-kanals video. Varighed: 11:05 t. Kommissioneret af Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk. (C) Ragnar Kjartansson. Foto: Louisiana – Poul Buchard / Brøndum & Co.
Kjartansson opfatter ikke sig selv som en der kommunikerer igennem de musiske kunstarter, men mere som maler. Det kan være vanskeligt at forstå, fordi mange af hans videoinstallationer har musikken som grundelement og ballast. Når man oplever Ragnars værker, er de en slags totalteater. Der er mange gentagelser, som indirekte skal tvinge beskueren til at fordybe sig. Danne sig sin egen historie. Få én til at tolke kunsten ad nye veje. Hans kunst er uigenkendelig fra noget som tidligere er set.
The Visitors
I udstillingen er mange af Ragnars store ikoniske værker, men hovedværket er den store videoinstallation ‘The Visitors’ fra 2012. Ni store skærme danner en helhed fra hvert sit rum i en gammel villa i USA. De forskellige musikere er forbundet via høretelefoner og spiller et værk af den islandske kunstner Ásdís Sif Gunnarsdóttir. En spiller cello, en anden harmonika, to sidder ved et klaver, der er en trommeslager, bas og guitar mangler heller ikke. Det er som at komme ind i et sanserum, hvor musikken omslutter dig. Du bliver draget ind i musikken, glæden ved samværet og samtidig den melankolske tone.
RAGNAR KJARTANSSON. The Visitors (De besøgende), 2012. Ni-kanals videoinstallation, varighed 64 min. Sammlung Migros Museum für Gegenwartskunst, Zürich
Courtesy of the artist, Luhring Augustine, New York and i8 Gallery, Reykjavik. Photo: Elisabet Davids © Ragnar Kjartansson
RAGNAR KJARTANSSON. The Visitors (De besøgende), 2012. Ni-kanals videoinstallation, varighed 64 min. Sammlung Migros Museum für Gegenwartskunst, Zürich
Courtesy of the artist, Luhring Augustine, New York and i8 Gallery, Reykjavik. Photo: Elisabet Davids. © Ragnar Kjartansson
En crooner
Der er også mindre kendte værker som ‘Mercy’ fra 2004. Det er med en optræden, hvor kunstneren står alene foran kameraet og spiller guitar. Han ligner et croonerplagiat og spiller i mere end en time og gentager ustandseligt en verselinje: Åh: hvorfor bliver jeg ved med at såre dig. Den trancelignende gentagende lyd, når dig næsten uanset, hvor du befinder dig i kunstnerens univers. Det bliver nærmest et irritationsmoment gennem hele udstillingen. Igen oplever vi, at vi er nødt til at tage stilling. Kan vi forlige os med det? Kan vi lide det? Bliver vi intimideret?
Bangemand
Kunstnerens værk ‘Bangemand’ er en levende installation med en mand der står på en gesims og skal kravle fra den ene ende til den anden, med ryggen mod muren. Han er iklædt en sort smoking og ligner James Bond eller en anden Hollywoodstjerne, der er med i en actionfilm. Straks vandrer tankerne afsted: Hvor skal han hen? Er han ved at flygte? Eller snige sig ind hos elskerinden? Mulighederne er mange og hele tiden modsætningsfyldte. Det ville være umuligt at omtale hele udstillingen her, for den skal simpelthen ses ved selvsyn.
BANGEMAND, 2023. Performance. Courtesy of the artist, Luhring Augustine, New York, and i8 Gallery, Reykjavik. (c) Ragnar Kjartansson. Foto: Louisiana – Poul Buchard / Brøndum & Co.
Sin egen kunstart
Hans kunstværker må betegnes som multikunstneriske. Der er ikke den kunstart og udtryksform han ikke kaster sig over. Han er supermusikalsk og hans værker er for en stor del musiske. Det vil være umuligt at sætte Ragnar Kjartansson i bås. Han påtager sig selv at være både instruktør, musiker og showman. På samtlige af hans udstillede værker, er der budskaber med citater, som er både historiske, kulturelle, litterære og politiske. Ragnar mener det vigtigste i livet er at engagere sig i livet og i en verden, hvor folk ikke altid gør det, og han synes at det burde de.
Der er mange måder at vække liv i gamle klude på. Ragnar er en af dem der formår at få tankerne til at løbe afsted, om du så kan lide det eller ej. Det er en udstilling der vækker eftertanke. Se den og du bliver overrasket. Louisiana byder også på mange andre bonusudstillinger. For ikke at nævne den ekstraordinære smukke have.
RAGNAR KJARTANSSON. A Lot of Sorrow, 2013-2014. En-kanals video, varighed 6:09 t. Performancen fandt sted på MoMA PS1, New York, som del af Sunday Sessions.
The Art Institute of Chicago, purchased with funds provided by Stephanie Skestos Gabriele. Courtesy of the artist, Luhring Augustine, New York and i8 Gallery, Reykjavik. Photo: Elisabet Davids. © Ragnar Kjartansson
Se også anmeldelsen af CAVE_BUREAU her
RAGNAR KJARTANSSON – EPIC WASTE OF LOVE AND UNDERSTANDING. Udstillingen på Louisiana slutter 22. oktober 2023.
RAGNAR KJARTANSSON – EPIC WASTE OF LOVE AND UNDERSTANDING er en skøn udstilling på Louisiana Museum of Modern Art. Tjek åbningstider, kommende begivenheder og læs om årskort her
RAGNAR KJARTANSSON – EPIC WASTE OF LOVE AND UNDERSTANDING er en anmeldelse af Louise Frevert, KULTURINFORMATION. Redaktion: Jesper Hillestrøm