Louisiana: Gauri Gill
Acts of Resistance and Repair
I 2003 satte Gauri Gill et primitivt telt op i Lunkaransar og fotograferede en række unge piger – vel at mærke som de selv ønskede at fremstå.
Pigerne fik endda tilbud om selv at forsøge sig som fotografer. Tekst & foto: © Niels Lyksted – all rights reserved
✮✮✮✮✮
Det er en fornøjelse at opleve, hvordan fotografiet i stadig stigende grad præsenteres på kunstmuseer her i landet. Hertil kommer den store variation i udbuddet takket være en bred international repræsentation. Og det kunstneriske niveau er højt!
Tidsmæssigt er spændvidden stor, idet de ældste fotografier går helt tilbage til tiden omkring år 1900, hvor August Sander påbegyndte sin berømte serie “Mennesket i det 20. århundrede”. Den blev vist på Louisiana, som ligeledes viste Diane Arbus’ fotos af særprægede, skæve eksistenser fra USA i 1960erne.
Gl Strand har også beskæftiget sig med fotokunst. Sidste sommer viste kunsthallen nutidig fotokunst med Zanele Muholi. Samme sted kan vi pt opleve kontemporær kinesisk fotokunst på udstilling Stepping Out! – se anmeldelsen her
Gauri Gill – fornem fotokunst fra Indien
Netop nu fortsætter Louisiana denne fornemme serie med fotos fra Indien repræsenteret ved Gauri Gill (f. 1970). Et rigtigt godt valg!
Kunstneren Rajesh Vangad fattede interesse for Gills landskabsserier. Men noget manglede. Han så mere i landskaberne, end fotografierne kunne gengive. Udstillingens kurator Tine Colstrup viser her, hvordan Vangad har bidraget til fuldendelse af et landskabsfoto. Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved
Lunkaransar
Gauri Gill fotograferer primært i fattige egne i Indien. Her har kvinderne pga traditionen kun få muligheder for at opnå social kontakt uden for familiekredsen. For slet ikke at tale om mulighed for at kunne udtrykke sig selv. I 2003 besøgte Gill en ørkenby i Lunkaransar. Her arrangerer en gruppe aktivister hvert år en festival, der skal oplyse og underholde omkring 1.500 piger, som året rundt lever i social isolation. Ved den lejlighed satte Gill et primitivt telt op og fotograferede en række af disse unge piger – vel at mærke som de selv ønskede at fremstå. Pigerne fik endda tilbud om selv at forsøge sig som fotografer.
Fotograferingen af pigerne i ørkenbyen blev genoptaget i 2010. Denne gang benyttedes farvefotos, og der fokuseredes særligt på pigernes farverige beklædning. Selv om nogle af portrætterne viser piger med lidt kejtede udtryk, viser andre selvbevidste personligheder, som har fået styrket selvtilliden via fotograferingen.
Fra 2000-2007 undersøgte Gauri Gill, hvordan indere klarede sig i USA. Mange af fortællingerne er gengivet som diptychs, hvilket giver mulighed for at vise kontraster eller for at uddybe fortællingen. Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved
Maharashtra
Et andet projekt gennemførte Gill i Maharashtra. Her har befolkningen tradition for at skabe farverige masker af papmache, som bruges til at opføre lokale fortællinger og myter. Maskerne forestiller primært guder, dæmoner og fabeldyr.
Gill indledte et samarbejde med et par maskekunstnere. Målet var at lade maskerne indgå i fortællinger om befolkningen og deres daglige liv. Man enedes om at fremstille masker, der afspejler ni følelser, som indgår i klassisk indisk æstetik fx frygt, kærlighed, sorg og vrede. Skuespillere og lokale beboere opførte nu dagligdags situationer iført de nyskabte masker.
Gills fotoserier har efterfølgende bidraget til at sætte fokus på denne marginaliserede gruppe mennesker, hvis eksistens er bragt i fare på grund af tørke, fejlernæring, konfiskation af deres land og følgerne af den globale opvarmning.
Rajesh Vangad
En spændende ny serie fotografier opstod som følge af et samarbejde med en lokal kunstner i Warli. I dette samfund havde kvinderne tradition for at male med hvid ris ved særlige ceremonier. De udførte billeder af geometriske figurer som fx cirkler, trekanter og firkanter. En mandlig kunstner Rajesh Vangad videreudviklede denne maletradition, så den også kunne benyttes til at handle om nutidige temaer.
Vangad var meget interesseret i Gills landskabsserier. Men noget manglede. Han så mere i landskaberne, end fotografierne kunne gengive. Det førte til et samarbejde, hvor Vangad malede dagligdags begivenheder og drømmeagtige motiver oven på Gills fotografier. Samarbejdet fortsætter, og deres fælles billeder sætter nu fokus på sociale konflikter, dels som følge af tab af landområder, levevilkår og kultur, dels som følge af politiske beslutninger og økologiske ødelæggelser. Problemstillinger som kendes over hele Indien i dag.
Indere i USA
Gill har ikke blot rejst Indien tynd for at fortælle om forskellige skæbner. Fra 2000-2007 gik turen fra New York til Californien, hvor hun undersøgte, hvordan indere klarede sig i USA. Hun besøgte slægtninge, venner og bekendte hjemme og på arbejde, alt imens hun forsøgte at udvide kredsen af personer i såvel storbyer som i mindre bysamfund.
Skuespillere og lokale beboere opfører her dagligdags situationer iført de nyskabte masker. Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved
Temaerne var succes / fiasko, død / sorg, glæde / fest samt religion og kultur. I modsætning til mange af Gills tidligere fotoserier var billederne fra USA i farver. Og så blev mange af fortællingerne gengivet som diptychs, der giver mulighed for at vise kontraster eller for at uddybe fortællingen. Om de portrætterede har realiseret den amerikanske drøm er op til beskueren.
Vurdering
Gauri Gill har en enestående evne til at indleve sig i tilværelsen som den leves af mennesker i udkanten af det pulserende storbyliv i Indien. Hun følger deres daglige rutiner og kamp for at overleve i en verden, der ændrer sig hastigt på grund af den omfattende industrialisering og de markante og dramatiske klimaændringer.
Selv om Gill primært beskæftiger sig med indere har hendes fotos relevans overalt i verden. Vi er alle mennesker, har de samme ønsker og drømme, og vi må hver især kæmpe for at få det optimale ud af tilværelsen.
Interessant er det, at Gills arbejde som fotograf ikke blot resulterer i smukke og tankevækkende fotos, men at de også bidrager til en bevidstgørelse af de portrætterede. Det gælder både, når de sætter sig selv i scene, og når de selv stiller sig bag kameraet og fortæller deres egne historier.
En spændende og tankevækkende udstilling, der fortjener stor opmærksomhed. Gauri Gills fremragende fotos sætter nemlig fokus på almenmenneskelige problemstillinger, som vi alle kan forholde os til i en verden under radikal forandring.
Gauri Gill medvirkede ved pressevisningen på video direkte fra Indien. Her har hun travlt med at organisere visninger af de portrætter hun har taget for de medvirkende.
Gill vil besøge Louisiana ved en senere lejlighed. Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved
NB! En opfordring til Louisiana: For at komme hele kompasset rundt vil det være oplagt også at sætte fokus på fotografen Claudia Andujar, der har benyttet kameraet på tilsvarende måder i Brasilien. Hun komponerer de mest indtagende fotos af landets oversete minoriteter – herunder Yanomami folket, der nærmest er blevet udryddet i de seneste år under den nu tidligere præsident Jair Bolsonaro.
Louisiana: “Gauri Gill: Acts of Resistance and Repair” vises frem til 10. april. Udstillingen er kurateret af Schirn Kunsthalle, Frankfurt i samarbejde med Louisiana. Museerne har i fællesskab udgivet et fornemt illustreret katalog i stort format. Teksterne er på engelsk og tysk.
Læs mere om Louisiana: Gauri Gill her
Louisiana: Gauri Gill er anmeldt og fotograferet af Niels Lyksted, KULTURINFORMATION