ANMELDELSE: Et år, en nat

ANMELDELSE: Et år, en nat

ANMELDELSE: Et år, en nat

✮✮✮✮✮

‘ …… Hvordan ville du selv reagere i sådan en situation? ….’

‘Et år, en nat’ beskriver terrorangrebet d. 13. november 2015 i Paris, på et koncertsted, hvor 130 personer mistede livet og 143 personer blev alvorligt sårede. Den er baseret på en selvbiografisk roman af Ramón Gonzalez (Nahuel Pérez Biscayart – der huskes som hovedrolleindehaver i storværket ‘Persiske Lektioner‘), der sammen med sin kæreste, Céline, overlevede angrebet. Filmen er en beskrivelse af, hvor forskelligt vi mennesker tackler en traumatisk situation, der faktisk er helt umenneskelig at skulle gennemgå.

To parallelle spor

I to parallelle spor fortæller filmen om hændelserne den pågældende aften på koncertstedet Bataclan. Det er de traumatiske eftervirkninger der er i fokus, men de bliver kun forstærket af de horrible og makabre scener der udspiller sig på stedet, hvor nogle af de unge bliver skudt, andre holdt som gidsler og nogle formår at forskanse sig. Det er oplevelser der må være så ubeskriveligt rædselsfulde, at ord kun kan blive tomme og overflødige. Vi følger det unge par fra om morgenen hvor de går hjem gennem gaderne efter angrebet og til et år efter.

Eftervirkninger

Dagen efter angrebet har Ramón det dårligt, er ukoncentreret og kan ikke passe sit arbejde. Céline virker uanfægtet, køber ind, vasker tøj, går på arbejde. Efter få dage får Ramón et panikanfald og kommer til en psykolog, der ser og forstår ham. Det bliver hans åbning til et helt nyt og anderledes liv. Han siger sit job op, skriver om oplevelsen og begynder at bruge sin krop fysisk. I de følgende måneder accelerer Ramón og Célines alkohol- og jointforbrug. Ramón ønsker at huske alt fra attentatet, Céline vil helst glemme det hele og bagatelliserer det de har været ude for, til en biting i deres liv.

ANMELDELSE: Et år, en nat

De er ofte sammen med venner, der også oplevede angrebet, og Ramóns ven, Carlos, bliver på det nærmeste hævntørstig. De to venner er spaniere og bor nu i Frankrig. Carlos pointerer, at de fleste spaniere har arabisk blod i årene og kommer i konflikt med sig selv, fordi terroristerne skulle være fra Syrien og Irak. Der opstår identitetskriser og tvivl om tilhørsforhold.

Céline bliver mere og mere distancerende til sig selv og andre, men det foregår gradvist. Som et lyn fra en klar himmel bryder hun sammen på sin arbejdsplads, 3 måneder efter angrebet. Hun overreager fysisk overfor en person, hun slår. Hun er i afmagt. Céline kan ikke længere opretholde den ro og styrke hun troede hun havde. Hendes facade krakelerer.

Ramón og Célines forhold begynder at slå revner. De skændes over småting og er intolerante over for alting og hinanden. Efter et besøg hos Ramóns familie, taler de forbi hinanden og opdager at deres anskuelser af livsværdier er forskellige.

Filmisk genialitet

Det er en dramatisk film omhandlende et forfærdeligt emne, hvor instruktøren har formået at skildre traumerne på en ærlig måde. Den er elegant klippet sammen, så vi ser hændelsesforløbet gradvist udvikle sig, imens angrebet finder sted, parallelt med hvordan de unge mennesker har det i det år der går. Det er fantastisk godt fotograferet, partikler i luften af udefinerbar oprindelse, støvlesnuder, angsten, uvisheden, du er ikke et øjeblik i tvivl om hvad der sker, uden at det bliver kvalmende. Céline, Noémie Merlant, spiller kæresten autentisk og hjerteskærende og Ramón, Ramón Gonzalez (Nahuel Pérez Biscayart), er intet mindre end strålende.

ANMELDELSE: Et år, en nat

Filmen giver stof til eftertanke, og det er nærliggende at stille sig selv spørgsmålet: Hvordan ville du selv reagere i sådan en situation? Vanskeligt at svare på, fordi vi som mennesker ikke altid kan styre de store uforudsete følelser, der kan opstå, når vi mindst venter det.

ANMELDELSE: Et år, en nat. Medvirkende bl.a. Noémie Merlant. Nahuel Pérez Biscayart, Quim Gutiérrez, Natalia De Molina, Alba Guilera. Instruktion: Isaki Lacuesta. Fotograf: Irina Lubtchansky.

ANMELDELSE: Et år, en nat – se trailer her

ANMELDELSE: Et år, en nat er skrevet af Louise Frevert, KULTURINFORMATION