Official Competition – en filmanmeldelse

✮✮✮✮✮✮

Official Competition er en medrivende morsom film. Så er det sagt! Alene rollebesætningen indikerer, at det næsten ikke kan gå galt. De tre stjerneskuespillere formår at holde publikum intenst fanget fra først til sidst, i et karikeret, men overbevisende spil.

Banalt, men så alligevel ik´

Historien starter temmelig banalt, men det bliver der hurtigt rådet bod på. En rigmand fejrer sin 80 års fødselsdag. Han er ganske tilfreds med sit store livsværk, men ønsker sig et eftermæle der er anderledes. Han mener, at eftertiden skal huske ham på en anderledes og spændende måde end kun at give penge til broer, bygninger og andet, som de fleste mæcener gør. Han vil lave en spillefilm. Han køber rettighederne til en nobelprisbelønnet bog, hyrer tidens bedste instruktør Lola, Penélope Cruz og tidens to bedste skuespillere indenfor henholdsvis teater og film. Det bedste af det bedste.

De store egoer

Fra første dag ryger de to stjerneaktører lige i totterne på hinanden. Deres egoer er næsten for store til at de kan arbejde sammen. Félix, Antonio Banderas, er filmskuespiller, en dameglad og ”karl smart” fyr, der har nogle helt specielle opvarmningsmetoder for at kunne præstere optimalt i sine roller, og som han absolut skal demonstrere. Iván, Oscar Martinez, er teaterskuespiller, scenens mester, arrogant og underviser unge håbefulde talenter, som han ikke har megen tiltro til. Han har nogle helt andre spille- og opvarmnings metoder end Félix, der ligeledes kan virke provokerende på omgivelserne. Lola har, ifølge de to skuespillere, nogle uortodokse og nådesløse metoder at arbejde på. Så er scenen sat!

Fra første øjeblik oplever vi to store opblæste personligheder, der alligevel viser sårbarhed og ikke mindst deres styrke. Filmbranchens miljø er beskrevet på en så ægte og humoristisk måde, at selvom man ikke har kendskab til den, er man ikke i tvivl om at denne parodi på de store egoers legeplads, er lavet i kærlighed og med nøje kendskab til branchen.

Antonio Banderas

Det fiktive plot

Félix og Iván spiller to brødre, hvor den ene bror ikke kan tilgive den anden for at have dræbt deres forældre i en bilulykke. Han kommer i fængsel og da han bliver løsladt, starter opgøret. Det er ikke plottet i bogen der er centralt, men kampen mellem instruktør og skuespillere i prøverne til filmen. Lola lægger ikke fingre imellem i sin instruktion, der ikke følger gængse regler. Skuespillerne bliver udsat for den ene prøvelse, chikane og nedgørelse efter den anden. De prøver på alle måder at rette ind efter instruktøren, men det er ikke uden sværdslag.

Penélope Cruz

De to duellanter, kan man næsten kalde dem, prøver hver især at tage teten, dog ikke med lige stort held hver gang. Der bliver spillet med en elegance og komik der sjældent er set. Filmen har så mange finurlige elementer og er helt igennem uforudsigelig.

Man morer sig i alle de 114 minutter filmen varer og ønsker at den ville fortsætte. Det sker ikke ofte.

Official Competition: Spansk-Argentisk film, instrueret af Gastón Duprat og Mariano Cohn, manuskript Duprat, Cohn og Andés Cohn. Medvirkende: Penélope Cruz, Antonio Banderas, Oscar Martinez m.fl.

Se trailer her til Official Competition